När du kommer på en idé eller något du vill anteckna medan du är ”på språng”, hur gör du då? Tar du upp telefonen och dikterar, eller kollegieblocket och skriver?
När jag ser hur olika människor agerar förstår jag också varför digitalisering och förändring av verksamhet kan vara en utmaning. Människor är olika och vi ska låta dem fortsätta vara det och anpassa de digitala verktygen efter beteendemönster och behov.
Till och med när det finns en väl fungerande penna till din dator är det svårt att ta till sig samma känsla och tillgänglighet som användaren är van vid i papper. Det är också en osäkerhet i hur den digitaliserade information struktureras, vart tar den vägen och var hittar jag den sen?
Försök då övertala användaren att digitaliserad information blir sökbar, lagras säkrare och kan delas med andra. Det är fortfarande svårt att nå fram.
Jag stötte nyligen på en användare, före detta systemutvecklare, som var så frustrerad över datorns touchskärm att hen gjorde ett stort nummer hos servicedesk för att få funktionen inaktiverad. Detta trots att jag demonstrerade hur bra en smart penna fungerar med t.ex. Microsoft OneNote.
Tillbaka till min inledande fråga, hur gör du och vad har du för tips på som får över användarna till verktyg och metoder? Svara gärna på LinkedIn.